Türkiye’nin Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Londra’da gerçekleşen İklim Eylem Haftası sırasında Türk medyasının sorularını yanıtladı. Hürmüz Boğazı’ndaki gerilim ve fosil yakıtlara bağımlılığın küresel çapta etkilerine dikkat çeken Kurum, yenilenebilir enerji kaynaklarının ve enerji bağımsızlığının öneminin arttığını vurguladı. Türkiye’nin COP31 Başkanlığı sürecinin değerini vurgulayan Bakan Kurum, enerji alanındaki çalışmalar hakkında şunları söyledi:…
Türkiye’nin Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Londra’da gerçekleşen İklim Eylem Haftası sırasında Türk medyasının sorularını yanıtladı. Hürmüz Boğazı’ndaki gerilim ve fosil yakıtlara bağımlılığın küresel çapta etkilerine dikkat çeken Kurum, yenilenebilir enerji kaynaklarının ve enerji bağımsızlığının öneminin arttığını vurguladı. Türkiye’nin COP31 Başkanlığı sürecinin değerini vurgulayan Bakan Kurum, enerji alanındaki çalışmalar hakkında şunları söyledi: “Enerji Bakanlığı ile iş birliği içindeyiz. Yakın zamanda 2035’e yönelik iddialı hedefler açıklayacaklar. Cumhurbaşkanı’nın belirlediği 2053 Net Sıfır Emisyon hedefine ulaşmak için gerekli adımları atacaklar. Türkiye, yenilenebilir enerjiye büyük yatırımlar yapmaktadır. Şu anda enerji üretimimizin %62’si yenilenebilir kaynaklardan gelmektedir. Hidroelektrik santralleri, rüzgar enerjisi ve güneş enerjisi tesislerimiz, ayrıca nükleer yatırımlarımız devam etmektedir. Bu alanda iddialıyız ve daha iyisini yapmaya kararlıyız.”
ABD’nin iklim krizine yaklaşımının çalışmaları nasıl etkilediği sorusuna cevap veren Kurum, “Hükümetlerin alacağı kararların yanı sıra özel sektörün, üreticilerin ve tüketicilerin de sürece dahil olduğunu” belirtti. Amerikan Ticaret Odası’nın COP31 Başkanlığına destek verdiğini ve değişimin gerekli olduğunu vurguladığını paylaşan Kurum, “Hükümetlerin bugünkü kararları değişebilir, ancak toplumun genel isteği önemli. Amerika’nın doğrudan desteği büyük önem taşımaktadır” dedi.
Kurum, Türkiye’nin atık ithalatı konusunda açıklamalarda bulunarak ülkedeki geri dönüşümden elde edilen malzemelerin imalatta kullanıldığını belirtti. Geri dönüşüm oranını artırmayı hedeflediklerini dile getiren Kurum, 1 Temmuz’da depozito uygulamasına geçeceklerini ve geri dönüşüm oranını %80’e çıkarmayı planladıklarını ifade etti.
Murat Kurum, COP31 Eylem Gündemi’nin öncelikli alanlarını açıklayarak, “Sıfır Atık, temiz enerji dönüşümü, gıda güvenliği, iklim uygulama köprüsü, okyanuslar ve denizler, iklim dirençli şehirler, gençlik ve eğitim, dinamik ve dayanıklı sağlık sistemleri, Rio sinerjisi ve yeşil sanayileşme” başlıklarını sıraladı. Bu başlıklarla ilgili hedefleri paylaşan Kurum, atık miktarını %50 azaltma hedefini aktardı. Kurum ayrıca, 2035’e kadar tüm sektörlerde döngüsel ekonomiden elde edilen malzemenin kullanımını teşvik etme planlarını paylaştı.
Depremlerin ardından Türkiye’nin bölgede yürüttüğü inşaat çalışmalarının COP31’in “Dirençli Şehirler” başlığına önemli bir örnek teşkil ettiğini dile getiren Kurum, enerji kullanım yoğunluğunun azaltılması, sıfır enerjili binaların inşası ve mikromobiliteye yönelik projeler hakkında bilgi verdi. Elektrifikasyonun temiz enerji ile gerçekleştirilmesinin önemine vurgu yapan Kurum, 2035’e kadar iklim farkındalığı eğitiminin tüm ülkelerin müfredatına dahil edilmesi hedefini paylaştı.
Son olarak, Kurum COP31’in somut eylemlerle anılmasını ve başarının belirlenen hedeflere ulaşılmasıyla ölçülmesi gerektiğini vurgulayarak, “Uygulama COP’u” olarak adlandırdığı sürecin önemine işaret etti.
Yorum Yap